| Mapa Google | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Grupy | Statystyki | Rejestracja | Zaloguj |


baner





Poprzedni temat «» Następny temat
[ E36] Wymiana cieczy chłodzącej w chłodnicy
Autor Wiadomość
Master 
BMW AutoKlub Polska



Moje BMW: E91 320i '97
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Sty 2007
Posty: 541
Miejscowość: Warszawa
Wysłany: 2007-10-30, 11:23   [ E36] Wymiana cieczy chłodzącej w chłodnicy
   Imię: Wojtek


Witam,

chciałem w opisać jak wymienić płyn chłodzący. Zdjęcia i opis dotyczy wersji E36 316i, natomiast wiem, że w innych modelach wygląda to podobnie.
Trochę teorii: płyn chłodniczy należy wymieniać nie rzadziej niż co 3 lata. Wystarczy.
Co będzie potrzebne:
- 1zł moneta
- klucz 13, nasadkowy z przedłużką (tak najwygodniej)
- podkładka pod śrubę w bloku silnika (1zł w serwisie BMW) - aluminiowa
- punktak lub długi wąski śrubokręt
- normalnie ~7l płynu (Borygo czy coś podobnego), wersja z klimą weźmie niecały litr więcej, a z gazem jeszcze trochę (ja mam klimę i gaz i wlałem 8,5l po tygodniu dolałem jeszcze litr).
- miska na stary płyn (nie wolno wylewać do ścieku czy na trawnik, należy poddać go utylizacji)

Ustawiamy samochód na płaskim i rozkręcamy klimę/nawiew na max. grzanie.
Następnie odkręcamy korek wlewu płynu do chłodnicy i odpowietrznik (tu przyda się moneta):

Dalej podstawiamy miskę pod spust płynu z chłodnicy i odkręcamy (monetą) korek spustu:

Kiedy cały płyn ścieknie podnosimy samochód od strony pasażera, włazimy pod weń z pustą miską, kluczem i długim ostrym przedmiotem (tu niestety nie mam zdjęcia, ale wierzę w waszą inteligencję). Śruba do spustu wody z bloku znajduje się między 3 a 4 brokiem, tuż pod rurami kolektora wydechowego. Odkręcamy śrubę (jedyna w tej okolicy). Jeśli zaczyna lecieć woda podstawiamy naczynie, bierzemy śrubę i wyłazimy. Jeśli odkręcimy śrubę a wody nie ma należy za pomocą punktaka albo śrubokręta udrożnić otwór (tak było u mnie). Po wyjściu spod samochodu oczyszczamy śrubę i nakładamy nową podkładkę. Kiedy woda przestanie lecieć włazimy z powrotem, wkręcamy śrubę. Opuszczamy samochód, zakręcamy spust płynu z chłodnicy. Bierzemy się za napełnianie układu, płyn wlewamy aż pojawi się w odpowietrzniku. Wkręcamy zatyczkę odpowietrznika, tak aby trzymała na 1-2 zwoje gwintu i włączamy silnik, pompa zassie jeszcze trochę płynu. Gasimy silnik, dolewamy płynu pod korek i zakręcamy wszystko. System jest samo-odpowietrzający więc nie ma się co bać. Po przejechaniu kilkunastu kilometrów sprawdzamy poziom cieczy i uzupełniamy w razie potrzeby, należy pamiętać aby robić to przy zimnym silniku.
Mam nadzieję, że udało mnie się jasno i zrozumiale opisać cały proces. W razie pytań postaram się pomóc jak najlepiej będę potrafił.

Pozdrawiam
 
 
     
yeahman 


Moje BMW: E36
Dołączył: 20 Gru 2007
Posty: 58
Miejscowość: Łódź
Wysłany: 2007-12-20, 17:25   
   Imię: Tomasz


Master napisał/a:
Trochę teorii: płyn chłodniczy należy wymieniać nie rzadziej niż co 3 lata

Moim zdaniem powinno się co roku.
_________________
www.bmw3er.pl
 
     
Grzęda 
*Początkujący*


Moje BMW: E32 730i
Dołączył: 24 Paź 2007
Posty: 18
Miejscowość: Trójmiasto / UK
Wysłany: 2007-12-21, 21:15   
   Imię: Michał


Takie pytanko. Czemu wynieniać płyn co roku lub co trzy lata. Proszę o wyjaśnienie tej zasady? :mysli:
_________________
żyj tam, gdzie Tobie jest dobrze
 
     
lagadula 



Moje BMW: E46 330d touring
Dołączył: 24 Sty 2007
Posty: 409
Miejscowość: Poznań
Wysłany: 2007-12-22, 11:42   
   Imię: Jakub


yeahman napisał/a:
Master napisał/a:
Trochę teorii: płyn chłodniczy należy wymieniać nie rzadziej niż co 3 lata

Moim zdaniem powinno się co roku.


Nie ma potrzeby co roku. Wystarczy co 3 lata.
_________________
GALERIA 330dA touring
 
     
RobertV8 



Moje BMW: E34 540iA
Dołączył: 21 Kwi 2007
Posty: 332
Miejscowość: Warszawa
Wysłany: 2007-12-23, 13:29   
   Imię: Robert


w zasadzie to powinno sie wymieniać płyny co 2 lata niezależnie od tego czy to subaru czy bmw
_________________
BMW AutoKlub Polska >> http://forum.bmwautoklub.pl <<
 
     
Master 
BMW AutoKlub Polska



Moje BMW: E91 320i '97
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Sty 2007
Posty: 541
Miejscowość: Warszawa
Wysłany: 2008-01-06, 18:56   
   Imię: Wojtek


Witam,

napisałem "nie RZADZIEJ niż" co oznacza, że jest źle jeśli wymienia się po upływie 3ch lat. Czemu tak? Podobno płyn traci swoje właściwości. W zasadzie przed każdą zimą należy sprawdzić gęstość płynu w celu określenia jego temperatury zamarzania. Przyrząd można sobie kupić za 40pln lub poprosić gościa na stacji benzynowej - 80% stacji sieciowych ma takie urządzenie na stanie.
Na pytanie dlaczego, które zadał/a @Grzęda: płyn podlega ciągłemu ogrzewaniu i studzeniu, zawsze go trochę wyparuje przez mikro nieszczelności, trochę się zabrudzi, zbierają się w nim różne osady, drobiny rdzy. To wszystko zmienia jego właściwości, dodatkowo może zapchać rurki w chłodnicy. Dlatego wymieniamy płyn, okres zazwyczaj jest określony przez producenta samochodu, na płynie też jest podany okres przez który producent gwarantuje prawidłowe właściwości jego produktu. Po tym terminie nie masz gwarancji, że coś się z niego nie wytrąci, etc.

Pozdrawiam
 
 
     
karaś 



Moje BMW: 540i 6-gang - 3szt.
Dołączył: 08 Wrz 2007
Posty: 570
Miejscowość: Warszawa
Wysłany: 2008-01-06, 19:07   
   Imię: Krzysiek


Hmm no dobra co 2 lata ale dlaczego? Ja na przykład mam takie urządzonko do sprawdzania stanu płynu chłodniczego i drugie do sprawdzania stanu płynu hamulcowego. Wtedy wymieniam jak trzeba. :)
_________________

 
     
lagadula 



Moje BMW: E46 330d touring
Dołączył: 24 Sty 2007
Posty: 409
Miejscowość: Poznań
Wysłany: 2008-01-06, 20:49   
   Imię: Jakub


Płyn smaruje też pompę wody. Jest lekko tłusty. Z czasem traci swoje właściwosci. Poza tym wymiana płynu oczyszcza układ , chłodnicę itp.... z osadów.
_________________
GALERIA 330dA touring
 
     
130rapid 
Naczelny Geriatryk



Moje BMW: E28 525eA (04.10.1983)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 24 Sty 2007
Posty: 1257
Miejscowość: Biezdrowo k. Wronek
Wysłany: 2008-01-12, 00:16   
   Imię: Radek


Nawet 10-letni płyn nie zamarznie przy -30 st. C, jeżeli nie był rozcieńczany wodą.

Clou programu to inhibitory korozji. One są najważniejsze.

Systematycznie rozkładają się z upływem czasu i przebiegu.
Zależnie od gatunku płynu wystarczają na 1,5...5 lat.

A gdy się skończą, rusza rude. Zaczynają odkładać się osady, które wcześniej nie mogły znaleźć punktu zaczepienia i kursowały niesione płynem.

Jak to wygląda po latach zaniedbań?

Szkoda, że miałem sprawnego aparatu i nie uwieczniłem wnętrza układu chłodzenia w moim E28. Francuzi kasowali właściciela za przeglądy, ale nie zmieniali płynu przez kilka-kilkanaście lat. :nie: :nie: ;/

Rafy koralowe, szuwary, szlamy denne, przerdzewiałe i cieknące zaślepki w płaszczu kadłuba, przytkana chłodnica, szacunkowo zachowująca jakieś 50 % sprawności, chociaż było widać, że niedawno wymieniona! No coś pięknego. ;/ ;/

Rurka łącząca blok silnika z nagrzewnicą wyglądała jak tętnica u chorego na miażdżycę. Zachowała jakieś 20 % przekroju, resztę wypełniał kamień.

Silnik ucierpiał dodatkowo także z powodu przegrzania, którego ślady było widać na tłokach, pierścieniach, etc. etc.

WSZYSTKIE usterki układu chłodzenia jakie przez lata spotkały [nie]mój samochód były wywołane zaniedbaniem wymiany płynu. :hit1: :hit1: :hit1:
_________________
Prowadzenie samochodu jest jak język chiński - jednego i drugiego uczysz się całe życie.
Włącz myślenie (zarządco drogi)!
 
     
Ksiezyc 
*Początkujący*

Moje BMW: e36 94'
Dołączył: 21 Lis 2008
Posty: 2
Miejscowość: Lublin
Wysłany: 2008-11-21, 14:51   
   Imię: Paweł


"Śruba do spustu wody z bloku znajduje się między 3 a 4 brokiem, tuż pod rurami kolektora wydechowego"
moglbys to troche sprecyzowac? wymieniam wlasnie plyn w chlodnicy i robie to na zwyklym podnosniku.ciezko mi troche znalezc ta srube... a tak wogole to nie wiem co to jest ten "brok". moze jakos blizej podpowiedziec? rozumiem,ze mam szukac w okolicy fotela pasazera?
 
     
szubi87 



Moje BMW: E36 318i '93
Dołączył: 04 Lis 2008
Posty: 95
Miejscowość: GŁOGÓW
Wysłany: 2008-11-23, 00:08   
   Imię: PAWEL


mam pytanie a nie wystarczy wymienić samego płynu w chłodnicy znaczy odkręcić na dole spust zlać płyn i zlać nowy oczywiście tak aby termostat był otworzony na lekko ciepłym silniku :?: :?: :?: bo ja tak raz zmieniałem ale co to znaczy że nie wymieniłem całego :mysli: :?:
 
     
Humi9
[Usunięty]

Wysłany: 2008-11-24, 01:28   

podpytam, Ok. można pojechać na stację Benzynową i poprosić o sprawdzenie w jakim jest stanie płyn,lecz czy się go sprawdza na ciepłym płynie czy trzeba odczekać aż ostygnie.
 
     
marcinstrzalka 
*Początkujący*
koniu

Moje BMW: e46 316i
Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 1
Miejscowość: Nowy Dwór Mazowiecki
Wysłany: 2008-12-10, 20:46   
   Imię: marcin


Koledzy , mam problem z 318i e46 z układem chłodzenia.Po wymianie płynu chłodzącego i odpowietrzeniu układu auto działa bez zarzutu i nie grzeje się przynajmniej na wskazniku temp. Jednak przewód od zbiorniczka do silnika jest bardzo gorący jak i zbiorniczek a chlodnica zimna. Termostat był wymieniany więc o jego usterce nie ma mowy.Nagrzewnica również jest sprawna.

Możecie mi pomóc jakąś radą. Gdzie popełniam błąd?????????????????????
 
     
wuper 
*Początkujący*

Moje BMW: E36 328i '96 E39 535i '
Dołączył: 08 Kwi 2009
Posty: 17
Miejscowość: Mysłowice
Wysłany: 2009-04-24, 21:34   
   Imię: Daniel


Humi9 napisał/a:
podpytam, Ok. można pojechać na stację Benzynową i poprosić o sprawdzenie w jakim jest stanie płyn,lecz czy się go sprawdza na ciepłym płynie czy trzeba odczekać aż ostygnie.


nie ma znaczenia czy sprawdzasz płyn na ciepłym czy na zimnym silniku, wartości będą takie same. CHODZI TYLKO O TO ŻEBY NIE ODKRĘCAĆ KORKA GORĄCEGO MOTORA ŻEBY SIĘ NIE POPARZYĆ, NO I NA ZIMNYM SINIKU UKŁAD CHŁODZENIA SIĘ NIE ZAPOWIETRZY!!!
Co zaoszczędzi czas przy dodatkowym odpowietrzaniu i dolewaniu płynu. :naughty:
_________________
radość z jazdy??? BMW !!!
 
     
slav 



Moje BMW: E24 628CSi '85
Pomógł: 39 razy
Dołączył: 23 Lut 2009
Posty: 1949
Miejscowość: Piastów k/Warszawy
Wysłany: 2009-04-24, 22:18   
   Imię: Sławek


A jesteś pewny że ten wymieniony termostat jest dobry?(zakładam że był nowy)Czy to jakiś markowy termostat? Znajomy mechanik mówił mi kiedyś, że praktycznie zawsze przed założeniem nowego termostatu sprawdza go we wrzącej wodzie(żeby nie robić roboty 2 razy)-i już kilka razy okazało się że nowy był wadliwy :(
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Design by Forum Komputerowe
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group


Rekrutacja do BAP

BMW AutoKlub Polska na Facebook'u - Lubisz to?? :)




Przeglądarka Opera statystyka
Strona wygenerowana w 0,13 sekundy. Zapytań do SQL: 11